Sidder du og har fundet på din helt store produkt- eller serviceidé som du nu skal i gang med at iværksætte på. Eller måske er du allerede et godt stykke inde i processen og en virksomhed oppe og køre, mens du er i fuld gang med vækste. Men måske har du glemt en lille ting. At sørge for at din idé og dit brand varemærkeregistreret.
Hvorfor er det vigtigt?
Som virksomhedsejer eller som en person, der påser sig at starte et sådant eventyr, så har du måske også en forståelse for, hvordan markedet fungere, både teoretisk, men måske også helt lavpraktisk. Der kan være meget konkurrence, og nogle gange kan dette altså lede til konflikter, der i dette henseender kan få fatale konsekvenser for din virksomhed. Og der kan det være vigtigt at have sit på det rene, hvilket du blandt andet kan få ved at være varemærkeregisteret eller noget tilsvarende. Bliver du varemærkeregistreret vil det altså være noteret at du ejer brandet, og såfremt nogen forsøger at udnytte det eller misbruge dit brand, så har du midler til at forhindre dette. Ejer du ikke dit brand på denne officielle måde, så har altså ingen rettigheder forbundet med dette, hvorfor det som udgangspunkt må anses som værende at foretrække at have disse rettigheder.
Andre systemer
Andre måder du også kan beskytte dit brand, måske gerne i kombination med det øvre, er ved at undersøge nogle af dit platforme dit brand figurerer på. Det er selvfølgelig ikke sikkert at i interagere med sådanne platforme. Men for eksempel den gigantiske platform Amazon har indført en lignende brandbeskyttelsesmekanisme inden for deres regi, der potentielt kan gavne dig i det forum. Det er det såkaldte Amazon Brand Registry. Og registreres du derinde kan det medføre en række rettigheder såvel som goder, der potentielt kan fremme dit virke derinde.